První krok, do kterého se budete muset pustit před hledáním práce, je vytvoření životopisu. Jde o dokument, který může rozhodnout o vaší budoucnosti, a proto se vyplatí ho pořádně „ vymazlit“. Zvolit můžete buď klasické strukturované CV, nebo resumé. Jaký je mezi těmito typy profesního životopisu rozdíl?
Rukama personalistů a headhunterů projdou stovky životopisů. A většinou je jeden jako druhý. A vaším cílem je, aby HR specialistu zaujal právě ten váš. Pokud tedy životopis zpracujete jinak než ostatní uchazeči, získáte konkurenční výhodu – zvýšíte šanci, že si vás personalista zapamatuje. A to může být první krok k úspěchu.
Není životopis jako životopis
Většina lidí k reakci na pracovní inzerát přikládá tradiční strukturované CV, které ve stručných bodech shrnuje dosavadní pracovní zkušenosti uchazeče. Pokud jde o rozsah CV, je ideální, když se vám podaří profesní historii shrnout na jednu stránku. Všechny informace tak budou na jednom místě, což personalistovi ušetří čas. A také se nestane, že se mu někam zatoulají další stránky dokumentu.
Kreativní profese, jako jsou grafici, copywriteři nebo ilustrátoři, mohou k životopisu připojit také odkaz na své portfolio neboli vizuální prezentaci svých dosavadních prací. Konkrétní podoba realizovaných projektů personalistovi mnohdy řekne více než jen strohý výčet pozic.
Řekněte víc o své osobnosti
Pokud nechcete zůstat jen u seznamu dosavadních zkušeností, můžete své CV přetransformovat do podoby resumé. To pochází z angloamerického prostředí a více než o konkrétních pracovních zkušenostech vypovídá o schopnostech a celkovém nastavení uchazeče. Resumé díky tomu personalistovi poskytuje komplexnější obrázek o osobnosti uchazeče o práci.
V resumé můžete kromě pracovních zkušeností vypíchnout i své pracovní úspěchy, zmínit absolvované kurzy a získané certifikace nebo zdůraznit své silné stránky. A to jak slovně, tak třeba i graficky. K tomu vám poslouží jednoduché grafy, stručné infografiky nebo třeba piktogramy odkazující ke konkrétním dovednostem nebo vlastnostem. V resumé zkrátka neprodáváte jen svou pracovní historii, ale i svou osobnost.

Když zmíníte konkrétní dovednosti, můžete tím personalistovi usnadnit rozhodování. V čem? Pokud uchazeč ve strukturovaném CV uvede, že tři roky pracoval jako projektový manažer, může to znamenat prakticky cokoliv. Ale když napíše, že z pozice projektového manažera vedl desetičlenný tým, kterému se podařilo meziročně zvýšit tržby o 50 %, vypoví to o jeho schopnostech mnohem více.
Získejte konkurenční výhodu díky resumé
Dává vám to smysl? Vytvořte si své vlastní resumé! Pokud jde o grafické zpracování, najdete na internetu celou řadu vzorů a templatů, které vám naznačí, jakou cestou se můžete vydat. Většina z nich je ovšem přizpůsobena potřebám zahraničních personalistů, které se vždy nemusí shodovat s těmi českými. Obsah resumé proto upravte na míru pozici, o kterou se chcete ucházet, nebo si na pomoc vezměte specialistu, který vám poradí, jaké informace byste měli vypíchnout.

A pozor! Mějte také na mysli, že resumé není použitelné univerzálně. Jestliže se chcete hlásit například do státní správy, vědecké instituce nebo velmi formální firmy, která si zakládá na tradicích a uměřenosti, kreativní resumé asi nebude ta správná volba. V takovém případě raději vsaďte na klasiku v podobě informačně nasyceného strukturovaného CV. V tomto případě totiž platí, že méně je více.