5 tipů, jak získat zkušenosti při startu kariéry

Bez praxe nejsou koláče. Jenže jak ji získat, když většina firem upřednostňuje kandidáty se zkušenostmi? To je otázka, kterou si po neúspěšném pohovoru pokládá nejeden uchazeč o práci. Mrkněte na způsoby, které vám se získáním praxe pomohou.

Všechny začátky jsou těžké. Tato okřídlená věta samozřejmě platí i pro pracovní sféru. Na začátku kariéry je CV většiny z nás nepopsaný list, a to doslova. Jenže většina zaměstnavatelů požaduje po uchazečích o zaměstnání alespoň minimální pracovní zkušenosti, někdy paradoxně i v případě, že jde o pozici vhodnou pro absolventy. Trochu začarovaný kruh, že? 

Ale když budete rezignovaně čekat s rukama v klíně, životopis se vám zázračně sám nenaplní. Existuje hned několik metod, jak zajistit, abyste měli personalistům co nabídnout. Protože i menší zkušenosti se počítají. Jak na to?

1. Běžte na stáž

Jednou z cest, jak získat nejen zajímavou pracovní zkušenost, ale také spoustu vědomostí z praxe, je absolvování stáže. Ta by ideálně měla proběhnout ve společnosti, která je vám svým zaměřením blízká, abyste pak načerpané know-how mohli dále zúročovat a rozvíjet. 

K tomu, abyste stáž získali, budete potřebovat hlavně trpělivost a trochu zdravé drzosti. Obepište firmy, kde byste rádi působili, jestli právě stážistu nebo stážisku nehledají. A když uspějete, získáte nejen položku do životopisu, ale – pokud se osvědčíte – třeba i pracovní nabídku.

2. Dobrovolničte

Dalším způsobem, jak (nejen) v začátcích obohatit CV, je výpomoc, kterou nabídnete neziskovce nebo charitativní organizaci. Velmi často se totiž jedná o projekty, které nemají peněz nazbyt, a tak vítají každou pomocnou ruku. Skvělé je, že jednak získáte praxi, ale také vás bude hřát pocit, že se podílíte na dobré věci.

Vždy myslete na to, aby praxe, kterou získáte, byla do budoucna relevantní. Pokud jste začínající grafický designér, pomozte organizaci s grafickými výstupy. Jestliže hýříte nápady a energií, zapojte se do marketingového nebo fundraisingového týmu. S vášní pro čísla a tabulky se zase můžete zařadit mezi analytiky.

3. Nasávejte vědomosti

Pokud na pohovoru nemůžete personalistu oslnit roky pracovních zkušeností, blýskněte se alespoň tím, že sledujete dění v oboru a snažíte se (sebe)vzdělávat. Nejenže tak získáte nové vědomosti, ale hlavně potenciálnímu zaměstnavateli ukážete, že máte snahu na sobě pracovat.

Jak na to? Přihlaste se na zajímavé školení nebo workshop. Sledujte oborová média, inspirativní blogy a profily na sociálních sítích. K vaření nebo uklízení si pusťte informacemi nabitý podcast. Doba internetová sebevzdělávání nahrává, tak toho využijte! 

4. Najděte si mentora

Sledujete nějakou ikonu z oboru, jejíž práci obdivujete a inspiruje vás? Zkuste danou osobnost oslovit a požádat, jestli by se nestala vaším mentorem nebo se s vámi nepodělila o pár tipů, které by vás posunuly kupředu. Od mentora sice nemůžete očekávat, že vás bude vodit za ručičku, ale jeho rady vám mohou rozšířit obzory. 

Podobně vás může nakopnout také setkání s kariérním koučem. Ten dokáže objektivně identifikovat vaše silné a slabé stránky, ale poradí vám třeba i s tím, jak si vytvořit atraktivní CV nebo jak vyšperkovat profil na LinkedInu. Nezaujatý pohled zvenčí vám může pomoci víc, než si možná myslíte.

5. Pište si blog

To, že stojíte na počátku kariéry, vůbec nemusí znamenat, že ostatním nemáte co říct. Založte si vlastní blog nebo web a podělte se se světem o to, co už umíte. Shromažďujte pro potenciální čtenáře zajímavé tipy, praktické návody nebo novinky z oboru. Ukažte svou dosavadní práci nebo představte projekty, na kterých jste pracovali během studií. Nebo sepište report ze školení, přednášky nebo workshopu.

Na blog pak můžete odkazovat i ze svého CV. I když se podobný internetový prostor nevyrovná rokům praxe, uvidí personalista, že jste schopni dlouhodobě rozvíjet vlastní projekt a že vás jednoduše zajímá, co se kolem vás děje. Bonusem je, že blog nebo web pak může celkem dobře fungovat jako vaše virtuální a snadno dohledatelná vizitka.

Zdroj obrázků: pexels.com, pixabay.com, freepik.com

Zakladatelka My Résumé, kariérní konzultantka a nadšenkyně do osobního marketingu s více než 8 lety zkušeností s poradenstvím a identifikací unikátních kompetencí klientů. Perfekcionistická designérka a podnikatelka, která ráda sdílí zkušenosti a seznamuje se se zajímavými lidmi.

Jak zajistit, abyste personalistu zaujali právě vy?

Jak zajistit, abyste personalistu zaujali právě vy?

Personalista je něco jako lovec diamantů. Jeho úkolem je mezi stovkami obyčejných kamenů najít ten, který má obrovskou hodnotu. Tím diamantem je kandidát, jenž zapadne do týmu tak přesně jako poslední chybějící dílek do skládačky. Jaké úvahy se mu honí hlavou? A jak...

read more

Zpracování do 72 hodin od předání podkladů

Práce snů ani další příležitosti, při kterých se člověk musí kvalitně prezentovat, rozhodně nepočkají. Pokud máte vybranou šablonu a připravené všechny materiály, garantuji zpracování do 72 hodin od předání kompletní dokumentace. 

Potřebujete své résumé dříve? Využijte možnosti express zpracování do 24 hodin od předání potřebných materiálů. 

Domluvte si nezávaznou online schůzku

Chcete konzultovat možnosti zpracování svého résumé? Dejte nám vědět, rádi se s vámi sejdeme na online schůzce nebo zavoláme a probereme vaše představy a možnosti zpracování.